Yes! Muziekles!

Samen met de gitaar loop ik langs de 2 buurgroepen om aan te kondigen dat ik muziekles ga geven. Ik zie de kleintjes al met grote ogen opkijken naar de gitaar. Ik ga op de mat zitten met de gitaar en natuurlijk met het mooie glimmende doosje waar ons vriendje in ligt te slapen. Terwijl ik op het doosje klop en het eerste schattige publiek al is gearriveerd, begin ik te zingen:

‘Kloppekloppeklop, is daar iemand thuis
Woont daar ook een vriendje, woont daar ook een vriendje
Kloppekloppeklop, is daar iemand thuis
Woont er ook een vriendje in dit huis’

De kinderen kijken Partoetje met grote ogen aan
Terwijl ik dit liedje een paar keer zing, arriveert de rest van het publiek. Het doosje gaat open en daar ligt Partoetje. Er zijn een paar kindjes die Partoetje al zo uit zijn bedje willen trekken, maar we halen samen rustig het dekentje van hem af. Partoetje is een handpopje. Ik doe hem om mijn hand heen, speel dat Partoetje wakker wordt en zing het openingsliedje, waarbij Partoetje zich voorstelt en alle kindjes bij naam gedag zingt. De kinderen kijken naar Partoetje en letten goed op wat hier gebeurt.

Muziekles: klap eens in je handjes
Partoetje deelt de muziekarmbandjes uit aan de kinderen en er zijn kindjes die ze zowat uit mijn hand, ofwel de vleugels van Partoetje grijpen. Er zitten namelijk hele interessante, rinkelende belletjes aan. Partoetje gaat even zitten en kijkt mee hoe wij de volgende thema gerelateerde liedjes zingen en uitbeelden met plaatjes en voorwerpen. We zingen het liedje ‘Klap eens in je handjes’ en hebben veel plezier samen. Ik zie onze uk van 10 maanden met haar schoudertjes heen en weer bewegen, de ander van 7 maanden danst lekker in de wipper met zijn armpjes op en neer en er zit er nog een kleine van 1 jaar te swingen op de melodie. Ietsje verderop zit nog een meisje van 1 jaar die nog een beetje verlegen is en het vanaf een afstandje met plezier allemaal volgt.

Mogen we even aan de gitaar zitten?
Nadat wij liedjes hebben gezongen, de kinderen plezier hebben beleefd aan het kijken, zingen, dansen en muziek maken met de muziekarmbandjes, mogen ze nu zelf ook echt gitaar spelen. Het verlegen meisje achteraan luistert, kijkt eerst eventjes en durft na een tijdje voorzichtig de gitaar aan te raken. Een paar andere kindjes lopen, kruipen of tijgeren op de gitaar af en zijn geneigd om aan de snaren te trekken of de gitaar even te ‘stemmen’ met die interessante knoppen die eraan zitten.

Bijna zelfstandig gitaar spelen
Wanneer ik het kindje uitleg en laat zien hoe mooi het klinkt als je de snaren ‘aait’, hoor je meerdere snaren die achter elkaar aangeslagen worden (nog wel met een beetje trekken eraan). En als het kind dit vaker ziet en doet, hoor je steeds meer het akkoord wat gespeeld wordt en minder ‘POING’. Een applausje voor het kind en het straalt van trots! Ik pak Partoetje erbij en speel vanuit hem dat hij moe is, gaapt en gaat slapen. Ik sluit de muziekles af en zing:

We zingen gi ga gi ga goeiedag, zwaaien maar naar elkaar.
We zingen gi ga gi ga goeiedag, zwaai Partoetje goeiedag.

We stoppen samen Partoetje in door hem in zijn bedje te leggen en het dekentje over hem heen te leggen. Slaaplekker Partoetje. Zzz…

Al met een paar akkoorden (A, D en E) aanslaan kan je zoveel bekende kinderliedjes spelen.
Wil jij ook kinderen blij maken met de gitaar en het op een makkelijke manier leren spelen?
Bekijk dan de handleiding die ik heb gemaakt.

Begin 2018 ben ik begonnen met blogs schrijven voor de website www.werkenbijpartou.nl. Dit is een website van Partou met als doel aan enthousiaste mensen te laten zien hoe het is om bij Partou te werken en welke vacatures er zijn.
In mijn blogs schrijf ik over leuke momenten/hoogtepunten die ik meemaak in mijn werk.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.